Sidor

onsdag 2 september 2009

Månads bokslut

Jag är ingen ekonom. Jag är förvisso rätt ekonomisk av mig, men kan inget av det där virrvarret som ekonomerna på jobb pysslar med. Så vid varje månadsbokslut är jag lika förbryllad över att alla försöker dra till sig försäljning från kommande månad, för att bättra på resultatet denna månaden....
För en logistiker som jag så låter det som att skjuta bekymren framför sig. I min värld så räcker det lika bra att sälja nästa månad istället, och få ett bättre resultat där, eller hur? Men nej - näste månadsbrytning är det dags igen att dra till sig försäljning för månaden som kommer efter, och så vidare i all oändlighet.... Suck... ekorrhjul...

Kom på en parallell till detta i "verkliga livet"... Jag har några Viktväktande jobbakompisar. En av dessa underbara tjejer har sin Viktväktar-vägning på onsdagkvällen (för den icke insatte så väger man sig hos Viktväktarna en gång i veckan, och får då sin officiella viktnergång sedan föregående vecka)

När vi skulle gå ut på lunch så säger den lilla loppan att hon inte kan följa med i dag, för hon ”skall väga sig i kväll”.... Men.... det blir ju precis som boksluten på jobb, hon skjuter problemet framför sig...

Om hon går ut på lunch i morgon istället så kommer det i alla fall att straffa sig på vikten i slutändan.
Hon får ett fint resultat i dag, går på lunch i morgon… Nästa onsdag: Kan inte gå ut på lunch, för veckoresultatet måste finjusteras, går på lunch på torsdag i stället… Precis som månads boksluten på jobb, fast tvärtom…

Min teori är att om man låter det rulla på så har det alltså inte så stor betydelse i slutändan vilken dag man går ut på lunch - eller vilken dag man säljer något. I slutet av året har man ändå fått i sig lika många kalorier...

Undrar om jag någonsin skulle bli anställd på en ekonomiavdelning…..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kloka ord du skriver.
Antagligen hade du INTE blivit anställd på en ekonomi avdelning..
/Jen

Anonym sa...

Du är klok du :-)

/Lina